Diepten van emotie en geluid: Concetta Abbate's spookachtig mooie Laminaria
Concetta Abbate's Laminaria is een buitengewone verkenning van de diepten van menselijke emoties, de mysteries van de natuur en de ingewikkelde relatie tussen leven en dood. Als violist, componist en Death Doula brengt Abbate een diep uniek perspectief naar deze 13-track folk-horror kamersuite, die dient als een vervolg op haar veelgeprezen soloalbum Mirror Touch. Waar Mirror Touch de neurodivergente ervaring van synesthesie verkende, gaat Laminaria verder en vertaalt de beklijvende esthetiek van het folk-horrorgenre in een meeslepende muzikale ervaring. De titel, afgeleid van het Latijnse woord voor kelp, zet de toon voor de thematische dualiteit van het album. Kelp, met zijn medicinale toepassingen om zowel geboorte als abortus op te wekken, wordt een krachtige metafoor voor de fragiele balans tussen creatie en vernietiging. Gedurende de hele suite combineert Abbate op meesterlijke wijze samengestelde orkestraties met spontane improvisaties, waardoor een sonisch landschap ontstaat dat zowel nauwgezet vervaardigd als organisch levendig aanvoelt.
Laminaria is anders dan enig kamerwerk daarvoor. Met een 13-koppig orkest maakt Abbate gebruik van onconventionele instrumentatie, waaronder low-end houtblazers zoals fagot, basklarinet en altfluit, naast zingende strijkers en een zingende hoornspeler. Dit ensemble wordt aangevuld met een ritmesectie van gitaar, keyboard en drumstel, die een modern randje toevoegen aan de klassieke basis. De toevoeging van analoge foley-geluidseffecten, gemaakt door instrumentenbouwer Skip La Plante, verbetert het griezelige oceanische geluidslandschap en dompelt luisteraars onder in de beklijvende onderwaterwereld van een ongrijpbare schaduwgeest. Abbate's persoonlijke band met thema's van trauma en geestelijke gezondheid doordrenkt de muziek met emotionele diepte. Van de opener "The Devil's Apron" tot het slotnummer "Tentacles" levert Abbate een verzameling geweldige deuntjes.
Zoals Abbate opmerkt: "Kunst is een plek waar we speels kunnen zijn en moeilijke gevoelens kunnen uiten binnen een veilige ruimte." Dit ethos is door de hele suite geweven, waardoor een werk ontstaat dat zowel intiem als universeel resoneert. Na al 11 keer uitgevoerd te zijn in samenwerking met de Wendy Osserman Dance Company, heeft Laminaria zichzelf bewezen visueel net zo dynamisch als sonisch. Uitgebracht onder Composers Concordance Records en NAXOS International Classical Music Library, en gefinancierd door NYFA en New Music USA, is Laminaria een diepgaande en innovatieve prestatie die de grenzen van moderne compositie uitdaagt. Dit is niet zomaar een album - het is een ervaring die lang na de laatste noot blijft hangen.
Galerij
Schrijver: Van Aakster
Comments