top of page
  • Foto van schrijverCHEERAN ZOE

Futuristische elegantie verkennen: een recensie van Marc Soucy's 'PTSD: Paris-Tokyo Suborbital Departures'

'PTSD: Paris-Tokyo Suborbital Departures' van Marc Soucy is een levendig bewijs van zijn artistieke evolutie en markeert de derde aflevering in de serie 'STIR': Soundscapes Evoking Realities Only Imagined'. Dit nummer toont Soucy's opmerkelijke veelzijdigheid, waarbij elementen van electro-loungejazz worden gecombineerd met nostalgische esthetiek van videogames, luchthavenaankondigingen en tropische ritmes. Het resultaat is een boeiende auditieve ervaring die luisteraars onderdompelt in een wereld vol luxe en intriges. De titel zelf is een slimme woordspeling, die zinspeelt op thema's van de high society en de snelle aard van het moderne leven. Het roept beelden op van glamoureuze reizen tussen twee iconische steden, Parijs en Tokio, terwijl het op subtiele wijze een gevoel van ironie bevat. Deze dualiteit verrijkt het verhaal en nodigt luisteraars uit om na te denken over de complexiteit van het hedendaagse bestaan - waar glamour vaak diepere emotionele realiteiten maskeert.

Soucy's unieke vermogen om ingewikkelde maar toegankelijke muziek te maken, zet 'PTSD' los van typische elektronische nummers. De jazzy ondertonen bieden een verfrissende afwijking van standaard elektronische beats, waardoor een geluidslandschap ontstaat dat zowel verfijnd als uitnodigend aanvoelt. De weelderige instrumentatie omhult de luisteraar in een hypnotische sfeer en vervoert hen effectief naar een rijk waar elk geluid bijdraagt aan een overkoepelend verhaal van weelde en escapisme. Deze meeslepende kwaliteit is een van de kenmerken van Soucy's werk, waardoor het publiek zichzelf kan verliezen in de muziek en zich ook bezighoudt met de diepere thema's. Als onderdeel van de 'STIR' -serie valt 'PTSD' niet alleen op zichzelf op, maar maakt het ook de weg vrij voor toekomstige releases. Soucy's toewijding aan innovatie binnen zijn artistieke kader zorgt ervoor dat elke volgende single iets fris en onverwachts zal bieden.

Deze toewijding houdt het publiek betrokken en verlangt naar meer, terwijl ze anticiperen op hoe hij muzikale grenzen zal blijven verleggen. Over het algemeen is 'PTSD: Paris-Tokyo Suborbital Departures' een voorbeeld van Marc Soucy's vaardigheid als zowel componist als verhalenverteller. Het nummer nodigt luisteraars uit om de ingewikkelde lagen te verkennen terwijl ze nadenken over het snijvlak van luxe en emotionele complexiteit. Het dient als een veelbelovende inzending in de 'STIR' -serie en zinspeelt op de verrassingen en geneugten die te wachten staan in Soucy's toekomstige inspanningen. Door dit stuk bevestigt hij zijn positie als een innovatieve kunstenaar die zich inzet voor het leveren van diverse muzikale ervaringen die diep resoneren met luisteraars.

Schrijver: Cheeran Zoe